Wednesday 20 November 2013

Asma

Asma adalah penyakit paru-paru kronik yang radang dan menyempitkan saluran pernafasan. Asma menyebabkan kesesakan dada, sesak nafas, dan batuk. Batuk yang sering berlaku pada waktu malam atau awal pagi.
Dinding dalam saluran pernafasan asma adalah bengkak atau radang. Keradangan ini akan menyebabkan saluran udara sangat sensitif terhadap gangguan dan meningkatkan kecenderungan untuk tindak balas alahan.

Akibatnya, udara akan lebih susah mengalir ke paru-paru semasa penafasan.

Beberapa contoh tanda peringatan awal dari serangan asma :
  1. Perubahan dalam pola pernapasan
  2. Bersin-bersin
  3. Perubahan suasana hati
  4. Hidung mampat atau hidung meler
  5. Batuk
  6. Gatal-gatal pada tenggorokan
  7. Sering berasa capek
  8. Susah tidur
Gejala-gejala asma memberi indikasi bahwa suatu serangan asma sedang terjadi. Contoh gejala asma meliputi :

  1. Nafas berat yang berbunyi "ngik-ngik"
  2. Batuk
  3. Sesak dada
  4. Nafas pendek tersengal-sengal
Semasa serangan asma berlaku, Asma inhaler diperlukan untuk mengawal gejala asma. Kalau tidak, pesakit akan mengalami kesesakan nafas atas keradangan saluran penafasan. Asma inhaler merupakan alat yang senang dibawa untuk sementara melegakan serangan asma. Sebab utamanya ialah ubat asma inhaler dapat membesarkan saluran penafasan. Oleh itu, ubat tersebut dapat melegakan pesakit asma.

Supplemen yang dapat membantu pesakit Asma
Fish Oil/ Minyak Ikan
- Omega Guard 
minyak ikan supplemen dapat membantu kesihatan paru-paru terutamanya minyak Omega-3. Kajian dari "Chest Journal" menemui pesakit asma yang sentiasa mengambil minyak ikan akan jarang mengalami kesesakan nafas semasa bersenam. Manfaat mengambil supplemen minyak ikan ialah dapat membantu mengurangkan kesesakan nafas dan mengurangkan risiko kesan sampingan dari ubat asma.



Vita-Lea
Vita-Lea ialah supplemen yang ideal sebagai sumber vitamin D. Menurut penyelidik sains di London telah mengenal pasti bahawa vitamin D boleh mengurangkan gejala-gejala asma. Sebab utamanya ialah vitamin D dikurangkan tahap IL-17A yang dihasilkan oleh sel-sel daripada orang-orang dengan asma. Salah satu cara alternatif untuk mendapat vitamin D adalah menjemur di bawah  matahari selama 20 minit. Tapi, kita perlu pastikan menjemur di bawah matahari semasa pagi 8.00 atau petang 6.00. Kalau tidak matahari yang terik semasa tengah hari akan mencederakan kulit kita.


Vitamin C 500mg
Vitamin C merupakan antioksidant yang dikenali oleh orang ramai. Dalam pasaran pun terdapat pelbagai jenis jenama Vitamin C. Salah satu teknologi yang khas di Shaklee Vitamin C ialah sustained release. Maksudnya vitamin C boleh dilepaskan dalam badan kita selama 5 jam kerana Shaklee Vitamin C dihasilkan dengan multi-coat sebagai teknology sustained release. Manfaat Vitamin C kepada asma ialah antioksidant yang kuat dapat mengurangkan keradangan di saluran penafasan. Sayur-sayuran dan buah-buahan mentah juga merupakan sumber vitamin C yang baik. 

Tapi, bagi sayur yang dimasak dengan suhu tinggi akan mengandungi Vitamin C yang kurang kerana Vitamin C akan dirosakkan pada suhu yang tinngi. 

Carotomax
Carotomax mengandungi carotonoid yang sempurna seperti Lutein, Lycopene, beta carotene. Beta-carotoene adalah nutrient dari tumbuh-tumbuhan yang dapat bertukar kepada vitamin A. Ia juga bertindak sebagai antioksidan dan meningkatkan sistem imun. Penyelidikan terbukti bahawa mengambil supplemen beta carotene boleh memberi manfaat kepada pesakit asma

Kalau ada sebarang pertanyaan tentang produk boleh contact saya melalui facebook ataupun whatapp/ sms @ 017-5268120.



No comments:

Post a Comment