Sunday 18 August 2013

Obesiti (Malaysia Negara ‘Paling Gemuk’ Di Asia Tenggara)

Berita dari Mstar Online
Malaysia merupakan negara paling gemuk di Asia Tenggara dengan kadar obesiti yang paling tinggi, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.
“Ini bukan gelaran yang cemerlang. Kita melebihi negara-negara Asean yang lain dan berada tempat keenam di seluruh Asia – membelakangi beberapa negara Timur Tengah,” katanya.
Memetik statistik daripada Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan, Liow berkata, 15.1 peratus rakyat Malaysia berusia 18 tahun dan ke atas mengalami obesiti pada 2011.
“Ini adalah satu peningkatan 14 peratus daripada demografi yang sama pada tahun 2006,” 
Turut dilaporkan adalah lebih 2.6 juta orang dewasa adalah golongan obes manakala lebih 477,000 kanak-kanak di bawah 18 tahun mempunyai berat badan berlebihan.
Orang yang mengalami obesiti lebih mudah lebih mudah diserang oleh penyakit seperti tekanan darah tinggi, diabetes, penyakit jantung, masalah sendi, kanser, sindrom metabolik dan lain-lain lagi




Apakah Obesiti?

Orang yang gemuk telah mengumpul lemak badan yang terlebih sehingga ia mungkin membawa kesan negatif ke atas kesihatan mereka. Jika berat badan seseorang adalah sekurang-kurangnya 20% lebih tinggi daripada yang sepatutnya, dia dianggap gemuk. Jika Body Mass Index anda (BMI) adalah di antara 25 dan 29,9 anda dianggap lebih berat badan. Jika BMI anda adalah 30 atau lebih anda dianggap obese.


Apakah Punca Obesiti?

a) Genetik dan Keturunan

Masalah obesiti berlaku dalam keluarga, ini secara tidak langsung membabitkan genetik sebagai salah satu dari punca obesiti.

b) Sebab persekitaran

Makanan segera atau makanan sedia ada dan juga cara pemakanan seseorang boleh menjadi faktor obesiti.

c) Cara hidup kanak-kanak seperti lebih suka menonton televisyen dan bermain komputer lebih daripada senaman akan menambahkan masalah obesiti

d) Sebab psikologi

Secara umumnya golongan dewasa dan juga kanak-kanak yang mengalami tekanan akan makan dengan lebih banyak dan secara tidak langsung menyebabkan obesiti. Ini juga benar bagi kanak-kanak yang mengalami masalah kemurungan.

e) Masalah metabolisme


Ini disebabkan metabolisme yang rendah. Oleh itu penggunaan kalori yang rendah menyebabkan lebih banyak lemak terbentuk dan secara langsung menjadikan kanak-kanak itu menjadi obes. Di antara masalah metabolisme adalah hormon tiroid, berlebihan hormon kortisol dan sekarang ini kekurangan hormon leptin.

Apakah Body Mass Index (BMI)?

BMI merupakan pengukuran statistik yang diperoleh daripada ketinggian dan berat badan anda. Walaupun ia dianggap sebagai cara yang berguna untuk menganggarkan berat badan yang sihat, ia tidak mengukur peratusan lemak dalam badan. Ukuran BMI kadang-kadang boleh mengelirukan - a muscleman mungkin mempunyai BMI yang tinggi tetapi mempunyai kurang lemak daripada orang biasa. Namun, pada umumnya, ukuran BMI boleh menjadi petunjuk berguna untuk 'orang biasa' itu.



Powered by BMI Calculator

Akibat dan Risiko Kesihatan
Obesiti amat dibimbangkan kerana implikasinya terhadap kesihatan seseorang individu merupakan peningkatkan risiko pelbagai penyakit dan keadaan kesihatan termasuk: -

-Penyakit jantung koronari
-Diabetes jenis 2
Kanser (endometrium, payudara, dan kolon)
-Hipertensi (tekanan darah tinggi)
-strok
-Hati dan Penyakit Pundi hempedu
-pernafasan masalah
-Osteoartritis (kemerosotan tulang rawan dan tulang dasarnya dalam sendi)
dan masalah Sakit Puan (haid tidak normal, kemandulan).

Keadaan diatas boleh menyumbang kepada kematian atau masalah pengerakan.


Sekarang, masalah obeseti/berat berlebihan adalah masalah kian meningkat di kalangan kanak-kanak. Sebab yang menyumbang kepada masalah ini adalah dari segi pemakanan mereka seperti minuman ringan (coca-cola, pepsi), makanan ringan dan makanan yang berminyak (ayam KFC). Makanan tersebut menyumbangkan gula dan kalori yang berlebihan dan boleh menjejaskan kesihatan kanak-kanak.

Cara mengatasi masalah kanak-kanak obesiti :
a) Pastikan seluruh ahli keluarga terbabit dalam proses pemakanan yang lebih sihat. Ini akan mengurangkan rasa terpencil dalam proses itu.


b) Pastikan bila anda memilih makanan , makanan itu tinggi dalam serat dan juga lemak yang rendah. 

c) Kurangkan menonton TV

d) Pastikan anak anda bermain dengan kanak-kanak lain

e) Pastikan seluruh keluarga menjalankan senaman seperti berbasikal atau berlari.


f) Pastikan anak anda aktif dalam aktiviti kokurikulum

g) Ibu bapa perlu memberi pendidikan/panduan dari segi pemilihan makanan yang sihat ketika kanak-kanak berada di luar

h)Pujian/dorongan perlu diberikan untuk menambah sikap positif kanak-kanak dan ini memudahkan proses pengurangan berat badan. (kanak-kanak obesiti selalu disindir oleh kawan-kawan mereka sehingga kehilangan keyakinan diri)




Set Pelangsing Badan Shaklee boleh menolong anda mengurangkan berat badan 






No comments:

Post a Comment