Sunday 25 August 2013

Cara Mengambil Supplemen Shaklee

Cara Mengambil Supplemen 

Pelbagai orang sentiasa tertanya-tanya tentang cara makan supplemen dan sini akan menerangkan soalan tersebut.


Marilah kita memahami "Supplemen" dahulu. Supplemen bertujuan untuk menyediakan nutrien yang diperlukan kepada kita apabila kita tidak dapat mengambil nutrien yang mencukupi dalam pemakanan kita.

Bagaimana kita tahu quantity vitamin yang diperlukan pada setiap hari?

Gambar atas merupakan "Nurition Facts" dari Cinch Shake Mixed

Apabila kita merujuk kepada "Nutrition Facts", kita perlu lihat pada "%Daily Value""%Daily Value" akan mengambarkan quantity vitamin yang kita diperlukan dalam seharian. Merujuk gambar diatas terdapat Vitamin A 10%, Vitamin C 35%, Calcium 35% dan lain-lain lagi.

Maksudnya kita boleh mendapat nutrisi tersebut kalau kita bancur dengan 50g serbuk Cinch.

Lazimnya, cara makan supplemen akan ditulis dalam botol supplemen. Sebagai contoh, mengambil Vita-Lea 2 biji sehari akan memberi anda kira-kira 70% vitamin yang diperlukan pada setiap hari. 

Biasanya, kita hanya perlu mengikut cara makan yang ditunjuk dalam botol supplemen kerana "%Daily Value" yang diberikan sebanyak 75-100%. Dosage vitamin tersebut memang sudah cukup untuk keperluan harian.

1.) Sesetengah orang akan tanya lagi kalau kita makan supplemen lebih daripada cara makan yang ditunjuk dalam botol supplemen boleh tak? 
Kita tetap boleh mengambil lebih capsul vitamin. Tetapi tak payah mengambil dosage begitu tinggi kerana vitamin/mineral yang berlebihan dikeluarkan dari badan kita. Tambahan lagi, kita akan mengambil sarapan, makan tengah hari dan malam juga akan memberi vitamin kepada badan kita. Oleh itu, kita tidak perlu overdose dalam mengambil supplemen.

Tapi, kenapa Vitamin C boleh diambil sebanyak 3-5 biji? Badan kita tidak dapat menghasil vitamin C dan vitamin C akan digunakan semasa kita merokok atau melindungi kita dari radikal bebas. Vitamin C perlu diambil sepanjang masa.

2,) Sesetengah orang akan tanya makan supplemen sebelum atau selepas makan?
Kebanyakan supplemen boleh diambil sebelum atau selepas makan, tetapi kadang-kadang mengambil dengan perut kosong menyebabkan ketidakselesaan atau sakit perut. Jika pekara ini berlaku, mengambil supplemen selepas makanan boleh menyelesaikan masalah tersebut. 

3.) Sesetengah orang kata mengambil vitamin tertentu seperti "iron dengan calcium" akan menggangu penyerapan. Betulkah?
Pekara tersebut memang betul, vitamin tertentu dimakan sekali akan menggangu penyerapan kerana atas tindak balas kimia. Oleh itu, mengambil Vita-Lea lebih baik selang dengan Ostematrix untuk mendapat penyerapan yang paling BEST. Selain itu, kaffien yang terdapat dalam kopi juga akan menggangu penyerapan calcium dan vitamin lain. Contoh tersebut hanya salah satu contoh yang akan menggangu penyerapan vitamin dan masih ada banyak contoh lain lagi. Biasanya, penyerapan vitamin/mineral akan diganggu apabila mengambil dosage yang tinggi.



"Family Wellness Set" memberi keluarga anda vitamin yang diperlukan pada setiap hari seperti vitamin A,B1, B3 ,C ,D ,E dan lain-lain lagi. ESP akan memberi sumber protein kepada kita yang dibuat oleh Non-GMO kacang soya. Set ini merupakan set asas untuk membina keluarga anda yang sihat. 



No comments:

Post a Comment